Je kent vast wel de uitspraak: klanten kopen van mensen. En daar voeg ik altijd het woordje “leuke” aan toe. Dus: Klanten kopen van leuke mensen. Tegenwoordig met grote winkelketens is het lastig om eruit te springen en ervoor te zorgen dat mensen naar jou toe gaan in plaats van die grote winkelketens. En dat is best lastig want vaak zijn de prijzen veel lager dan bij jou in de webshop. Dit komt omdat de producten in massa zijn ingekocht. Daar kan je haast niet tegen concurreren qua prijs. Maar waar je wel in kunt concurreren is met jouwzelf. Laat daarom zien hoe zo’n leuk mens jij bent zodat jouw doelgroep een band met jouw krijgt en het jou gunnen!
De 3 belangrijkste klant fases om een persoonlijke band op te bouwen en een potentiële klant naar je toe te trekken
Wat zijn nou die drie belangrijke klant fases die er voor zorgen dat een potentiële klant ook echt jouw klant zal worden? Dat zijn de know, like, trust fases. Deze fases representeren eigenlijk een kleine klantreis die uitgaat van dat mensen kopen van (leuke) mensen. Hoe meer een potentiële klant zich verbonden voelt met de verkoper, hoe sneller hij bij die persoon iets zal gaan kopen. Simpelweg omdat hij of zij het jou gunt of zich fijn bij jou voelt en jou vertrouwt.
01. know factor
Een potentiële klant moet jou eerst leren kennen. In deze fase is het dus belangrijk dat je veel van jouzelf laat zien. Het liefst op een originele en opvallende manier. Want je moet tussen jouw concurrenten uitspringen.
02. like factor
Als je eenmaal de aandacht hebt gekregen en iemand nieuwsgierig naar je gemaakt hebt kom je in de tweede fase waarin jouw potentiële klant jou leuk gaat vinden. Ook hiervoor geldt dat je weer veel van jouzelf laat zien maar hierin ook veel over jouzelf en jouw overtuigingen en beredeneringen laat zien. Waar sta jij voor? Je wilt hierin niet betweterig, of arrogant overkomen.
03. trust factor
In de laatste doorslaggevende fase heeft de potentiële klant een band met je opgebouwd. Hij of zij voelt zich met jou verbonden omdat jullie bijvoorbeeld dezelfde waarden of interesses hebben. Of omdat je heel leuk contact met elkaar hebt en je aardig gevonden wordt. Het is dus belangrijk dat je makkelijk te bereiken bent voor jou klanten en ook laat zien dat je open staat voor contact. En dat mensen geen hoge drempel voelen om jou te benaderen.
Hoe de mini’s jou in alle 3 klant fases helpen
Hieronder laat ik je zien waarom communiceren met jouw eigen mini’s en misschien ook die van jouw collega’s (mocht je die hebben) zo waardevol is in het creëren van een band met jouw potentiële klant.
01. know factor
Mensen kopen van mensen. Je wilt dus laten zien hoe zo’n leuk persoon jij bent. Dit kan met foto’s, maar dat hoeft niet! Door jouw mini’s in te zetten ben je uniek en spontaan en trek je ook nog eens enorm de aandacht.
02. like factor
Wat je wilt is dat jouw (potentiële-) klanten zich fijn bij jou voelen. Zodat jouw (potentiële-) klant zich verbonden voelt en sneller iets bij jou wil kopen dan bij een concurrent. Jouw mini’s helpen hierbij door een vriendelijke sfeer te geven aan jouw berichten. En het zorgt ervoor dat de afstand tussen jou en jouw klant kleiner wordt.
03. trust factor
Afstandelijk, kil en super zakelijk, klinkt in veel gevallen niet als iemand waarbij je snel in het bootje stapt. Maar bij iemand die waarde hecht om op zo’n vriendelijke manier zichzelf te presenteren, voel je sneller een band en dat geeft meer vertrouwen en zorgt er voor dat de drempel lager is om jou te benaderen.
Versterk ook jouw berichten met jouw eigen mini-me’s
Natuurlijk kan ik jouw mini-me’s tekenen, maar hoe leuk is het als je de kennis en vrijheid hebt om ze zelf in allerlei settings te tekenen!
Graag leer ik je hoe in de online tekencursus – teken je eigen mini.