Wat is een brandbook?
In een brandbook staat jouw ondernemersverhaal van begin tot eind. Dat maakt het een hele fijne basis om te hebben. Het geeft een compleet beeld van jouw bedrijf. Het laat zien wat je doet, waarom je het doet, wat jou uniek maakt, voor wie je het doet, voor welk probleem of wens jij de oplossing biedt en hoe je dat doet.
Daarnaast staat er in het brandbook hoe jij als onderneming te herkennen bent. Hoe ziet jouw merk eruit? Kleuren, lettertypen, uitstraling etc. Het helpt je om jouw huisstijl consistent te gebruiken zodat al jouw uitingen dezelfde uitstraling hebben waardoor jouw berichten veel makkelijker te herkennen zijn.
Wat staat er allemaal in een brandbook
Met een brandbook:
Ga je van…
naar dit…
Een ijzersterk verhaal doordat je alles goed op een rijtje hebt
Een nieuw jaar een schone lei. Dit jaar wordt jouw jaar! Je wilt graag een sterke indruk maken op jouw doelgroep, maar….. komt jou dit bekend voor? 👇
- jouw doelgroep weet niet waarvoor hij/zij bij jou terecht kan
- en/of jouw doelgroep is nog te breed
- en/of jouw website en social media missen een gezellige en consistente uitstraling
Stel je voor dat je op een verjaardagsfeestje bent. Je bent wat small talk aan het doen met de persoon die naast je in “de kring” zit. Jouw gesprekspartner vraagt je wat je doet en waarom je dat doet en wat jou dan zo uniek maakt, want er zijn toch al zoveel bedrijven die “X” aanbieden?
Het is dan fijn dat je tot in de puntjes hebt nagedacht over het hoe en wat. Want: dan kun jij namelijk heel zelfverzekerd tegen die persoon naast je vertellen wat voor een toffe onderneemster jij bent en hoe veel toffer jouw product of dienst wel niet is. Dat mensen gek zouden zijn om niet naar jou toe te stappen. HELLO YOU, sales lady! 🙌
Mij is dit al een paar keer over komen… Omdat ik altijd alles leuk vond en ook vanalles aanbood zonder strategisch plan, maar gewoon omdat ik het super leuk vond 😊 Dus als ik dan weer zo’n vraag kreeg, voelde ik gewoon dat ik niet sterk over kwam. Dat moest anders! En dat is gelukt doordat ik mij steeds verder ben gaan specialiseren en mijn eigen brand heb neergezet. Dit kun jij ook!
Snelle test: Kun jij mij nu, as we speak, in 30 seconden vertellen wat en waarom jij doet wat jij doet, welk probleem jij weet op te lossen en welk resultaat dat heeft voor jouw klanten? En ohja, er ook nog even aan toevoegen wat jou hier uniek in maakt 😉
Was dit super simpel? Dan ben ik super trots op jou, je hebt het tip top voor elkaar! Maar denk je nu: ik kan wel wat meer onderbouwing gebruiken? Dan heb ik voor jou een hele fijne DIY brandbook. Met super veel leuke vragen en korte opdrachten zet jij jouw brand (weer) stevig neer. Zodat je niet alleen weer een duidelijke richting en sterk verhaal hebt, maar ook een aantrekkelijke huisstijl die bij jou past en waar je weer blij van wordt.
Jij hebt geen dure coach nodig, je kunt het gewoon zelf met het DIY brandbook
In 60 vragen en 9 opdrachten heb jij weer een duidelijke richting en een uitstraling die bij jou en jouw doelgroep past. Maar het mooiste is, dat je je weer als een vis in het water voelt. Jouw verhaal, doelgroep en uitstraling kloppen weer.
Eigenlijk zou je dit elk jaar moeten invullen. En dat kan, want eenmaal gekocht, kun je hem zo vaak invullen als je wilt.